کیهان نوشت:

از میزان آشنایی مخاطبان این نوشته با شركت اوریف لیم، محصولات، نحوه كار و میزان نفوذش در جامعه آگاهی ندارم، اوریف لیم شركتی آرایش بهداشتی از كشور سوئد می‌باشد كه بازاریابی آن به صورت رو در رو و براساس شبكه‌ای هرمی از پورسانتها انجام می‌شود.

اما برای آگاهی از میزان خطری كه امثال این شركتها می‌تواند برای جامعه‌ای ایجاد كند، كافی است به مركز این شركت در سیدخندان رفته تا جمع زیادی از جوانان را ببینید كه در صفی بسیار طولانی ایستاده‌اند تا محصولات سفارشی مشتریانشان را دریافت كرده و به آنها بدهند.

درباره آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این گونه شركت‌ها می‌توان مطالب فراوانی نوشت، اما در ذیل به بیان چند نكته بسنده می‌كنم.

از بعد آسیب‌های اقتصادی این چنین شركتهایی برای نمونه می‌توان به اختلاف قیمت تمام شده و قیمت فروش اشاره كرد، اینكه محصولی با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت تمام شده اش به مشتری داده شود تا مقداری از این مابه التفاوت، خرج دادن پورسانت‌های مختلف در فرآیند فروش گردد مثلا شركتی محصول خود را با در نظر گرفتن سود معقولی برای خود و عمده فروش می‌تواند به قیمت صدتومان به دست مصرف كننده نهایی برساند.

اما اگر به جای آن قیمت فروش محصول را 150 تومان بر روی آن درج كند و خودش نیز قیمت فروش به عمده فروش را تغییر ندهد بلكه سود عمده فروش را زیاد كند تا او مایل شود كالای او را در مقابل كالای رقیب خریداری كند، خب این روند می‌تواند بسیار خطرزا و به ضرر مصرف كننده نهایی باشد یا اینكه كشور با چنین شركت‌هایی تبدیل شود به محل فروش كالاهایی خارجی آن هم از این نوع، كالاهایی كه مشابه آنها در داخل نیز تولید می‌گردد و میلیاردها پول بی زبانی كه از كشور خارج می‌شود. لطمات دیگر اما در بعد فرهنگی و اجتماعی باید گفت: رابطه اقتصاد و فرهنگ یك رابطه دوسویه است. یعنی همانطور كه اقتصاد یك كشور از فرهنگ او تاثیر می‌پذیرد اقتصاد نیز بر فرهنگ تاثیر می‌گذارد. برای نمونه فرهنگی می‌تواند بازار مصرفی را برای كالای خاصی ایجاد كند و یك كالا نیز می‌تواند بر فرهنگ یك جامعه تاثیرگذار باشد.

اگر رشد بی عفتی در جامعه بازار مصرفی برای بعضی از كالاها ایجاد می‌كند ورود بعضی كالاها در زندگی مردم نیز می‌تواند منجر به بی عفتی گردد و تغییراتی را در حوزه فرهنگ موجب شود و بر بخشهای مختلفی از زندگی فكری و اجتماعی تاثیر بگذارد مثلا اگر شما استفاده از لوازم آرایشی پررنگ و لعاب را كه بیشتر برای استفاده در فضای جامعه است و نه فضای خصوصی ترویج دادی در واقع داری فرهنگ متعلق به آن را هم در جامعه ایجاد می‌كنی كه این موجب تغییر نهادهای دیگر جامعه (اقتصادی، خانواده، سیاست و...) می‌گردد و این آسیبهایی را برای جامعه در پی دارد.

باید گفت این موضوع تنها در كالا و محصول نیست بلكه نحوه فروش آن نیز تاثیرات فرهنگی و اجتماعی دارد. اوریف لیم جوانان جویای ثروت را جمع كرده و از آنها می‌خواهد با معرفی محصول به صورت رودررو و با استفاده از بروشور محصولات را فروخته و پورسانت دریافت كنند البته آن هم به صورت هرمی و از اصلی ترین بازارهای هدف آنها محیط خانواده و خویشان و آن هم بر حسب نوع كالا اكثرا خانمهای خانواده هستند.

به بیان دقیق‌تر مثلا فرد به خواهر و مادر و دیگر نزدیكان خود محصولات آرایشی گوناگون با تنوع و كاربردهای مختلف می‌فروشد و این پرواضح است كه دارای تاثیرات فرهنگی و اجتماعی مخرب است. افراد خانواده كه خود باید مشوق و حافظ یكدیگر به دوری از خودآرایی و توجه بیش از اندازه به ظواهر و... باشند، تبدیل به بازاری می‌شود برای فروش و مصرف بیشتر و دریافت پورسانتی بالاتر. و این موارد باعث عوارض اجتماعی فراوان از جمله سستی نهاد خانواده، طلاق، شغل‌های كاذب، عدم آرامش روانی و... می‌گردد.

در آخر لازم به تاكید می‌دانم كه مسئولان ما در بررسی مسایلی از این دست باید از ابتدا دقت فراوان كرده و با كارشناسان متعهد مشورت نمایند تا مشكلی برای جامعه ایجاد نگردد و از ابتدا از آن جلوگیری كنند تا باعث نارضایتی و بی اعتمادی حتی در گروه كوچكی از این جامعه كه وقت و توان خود را صرف چنین شركتهایی كرده‌اند نگردد.

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 2 خرداد 1389    | توسط: فریبا - س    |    | نظرات()